Φωτισμός Xenon
Λαμπτήρες Xenon => Ονομάζονται και HID (High Intensity Discharge), διαθέτουν πολύ καλύτερα χαρακτηριστικά από τις αλογόνου αλλά είναι ακριβότερες σαν λύση. Η αρχή λειτουργίας των λαμπτήρων υψηλής εκκένωσης βασίζεται στο γνωστό φωτοβολταϊκό τόξο (ηλεκτρική εκκένωση). Συγκεκριμένα, το σύστημα αποτελείται από ένα κύκλωμα υψηλής τάσης (έως 23 kV) όπου οι ειδικές λυχνίες περιέχουν αέριο ξένον (Xenon). Η εκκένωση και μεταφορά του ρεύματος ανάμεσα στις ακίδες βολφραμίου παράγει φως στο ιονισμένο περιβάλλον από ξένον.
Για την αρχική εκκένωση δημιουργείται διαφορά τάσης περίπου 20.000-23.000 V (μέσω πολλαπλασιαστή, γνωστό ως ballast, παράγει μέσα σε 0,2 sec στιγμιαία τάση έως 30 kV, προσοχή στην αποσύνδεσή του κατά την επισκευή) η οποία μετέπειτα μειώνεται στα 85 V με την κατανάλωση να κυμαίνεται περίπου στο μισό των λαμπτήρων αλογόνου. Χαρακτηριστικό είναι η καλή ένταση φωτεινότητας, το μεγάλος εύρος δέσμης και η εξαιρετική θερμοκρασία χρώματος που προσομοιώνει το φως της ημέρας (εξού και το χαρακτηριστικό διαυγές λευκό φως).
Τα φώτα Xenon συνοδεύονται από ειδικό κιτ που περιλαμβάνει ανορθωτή τάσης ώστε να δημιουργηθεί η εκκένωση (που δεν είναι εφικτή με τα απλά φωτιστικά σώματα των 12V). Στο εμπόριο κυκλοφορούν και ψευδό-Xenon λαμπτήρες που δεν είναι αλογόνου με προσθήκη ευγενών υλικών για καλύτερη φωτεινότητα. Λόγω της μεγαλύτερης έντασης φωτεινότητας η ευρωπαϊκή νομοθεσία προβλέπει αυτόματο σύστημα ρύθμισης της δέσμης των σωμάτων. Στους Bi-Xenon λαμπτήρες η μεσαία και μεγάλη σκάλα προβάλλονται από μία μονάδα και απαιτείται μία μονάδα ballast με αποτέλεσμα την συνδυασμένη απλωμένη φωτεινότητα της δέσμης και καλύτερο οπτικό πεδίο.
- See more at: https://www.caroto.gr/2012/01/24/cars-technology-ligths/#sthash.LePEkRfV.dpuf
Λαμπτήρες Xenon => Ονομάζονται και HID (High Intensity Discharge), διαθέτουν πολύ καλύτερα χαρακτηριστικά από τις αλογόνου αλλά είναι ακριβότερες σαν λύση. Η αρχή λειτουργίας των λαμπτήρων υψηλής εκκένωσης βασίζεται στο γνωστό φωτοβολταϊκό τόξο (ηλεκτρική εκκένωση). Συγκεκριμένα, το σύστημα αποτελείται από ένα κύκλωμα υψηλής τάσης (έως 23 kV) όπου οι ειδικές λυχνίες περιέχουν αέριο ξένον (Xenon). Η εκκένωση και μεταφορά του ρεύματος ανάμεσα στις ακίδες βολφραμίου παράγει φως στο ιονισμένο περιβάλλον από ξένον.
Για την αρχική εκκένωση δημιουργείται διαφορά τάσης περίπου 20.000-23.000 V (μέσω πολλαπλασιαστή, γνωστό ως ballast, παράγει μέσα σε 0,2 sec στιγμιαία τάση έως 30 kV, προσοχή στην αποσύνδεσή του κατά την επισκευή) η οποία μετέπειτα μειώνεται στα 85 V με την κατανάλωση να κυμαίνεται περίπου στο μισό των λαμπτήρων αλογόνου. Χαρακτηριστικό είναι η καλή ένταση φωτεινότητας, το μεγάλος εύρος δέσμης και η εξαιρετική θερμοκρασία χρώματος που προσομοιώνει το φως της ημέρας (εξού και το χαρακτηριστικό διαυγές λευκό φως).
Τα φώτα Xenon συνοδεύονται από ειδικό κιτ που περιλαμβάνει ανορθωτή τάσης ώστε να δημιουργηθεί η εκκένωση (που δεν είναι εφικτή με τα απλά φωτιστικά σώματα των 12V). Στο εμπόριο κυκλοφορούν και ψευδό-Xenon λαμπτήρες που δεν είναι αλογόνου με προσθήκη ευγενών υλικών για καλύτερη φωτεινότητα. Λόγω της μεγαλύτερης έντασης φωτεινότητας η ευρωπαϊκή νομοθεσία προβλέπει αυτόματο σύστημα ρύθμισης της δέσμης των σωμάτων. Στους Bi-Xenon λαμπτήρες η μεσαία και μεγάλη σκάλα προβάλλονται από μία μονάδα και απαιτείται μία μονάδα ballast με αποτέλεσμα την συνδυασμένη απλωμένη φωτεινότητα της δέσμης και καλύτερο οπτικό πεδίο.
- See more at: https://www.caroto.gr/2012/01/24/cars-technology-ligths/#sthash.LePEkRfV.dpu